Dette website bruger cookies til at forbedre din brugeroplevelse. Ved at bruge dette website accepterer du brugen af cookies.

Webquest
Madspild: Plakater alle vegne
(3.-4.)

Til læreren

Denne lærervejledning er tilpasset denne præcise webquest. Ønsker du en mere generel og pædagogisk viden om webquests som undervisningsform så se her.

Pointen med denne webquest er at eleverne skal sætte sig i ”madspilderens” sted for derpå at kunne finde de bedste argumenter for at begrænse madspild. De skal altså først søge en forståelse for, hvorfor fx bageren smider mange kilo udmærket brød ud hver dag. Og derefter skal de finde gode råd og solide argumenter, der kan få bageren til at arbejde aktivt med begrænsningen af sit spild.

Eleverne træner deres argumentationsevner og deres evner til at formidle et budskab enkelt, klart og slagkraftigt ud på de plakater, de efterføgende producerer.

Den efterfølgende fernisering giver eleverne perspektiv på deres eget arbejde og indsigt i hvilke visuelle og sproglige virkemidler, der er mest effektive, når et budskab skal trænge igennem.

Projektets længde kan variere. Det kan laves på en dag - dog uden virksomhedsbesøg og evt. rollespil eller plakater - eller over en længere periode. Hvis man vil udvide den konkrete opgave, kan det gøres med paneldebatter i slutningen af projektet, hvor plakaterne er produceret og vist frem.

Mulige debatemner kan være

  • Hvilke plakater sælger budskabet bedst og hvorfor?
  • Er der grænser for, hvor poppet og overdrevet man kan være i sin kampagne, når formålet er at støtte en god sag som begrænsningen af madspild?
  • Er der nogen plakater, som går over grænsen og bliver usmagelige?
  • Hvad kunne man lave ud over plakater, som kunne vække opmærksomhed omkring problemstillingen?
  • Er det er svært budskab at trænge igennem med – eller er det let?

Tjekliste til plakaterne

  • Henvender plakaterne sig til den rigtige målgruppe?
  • Har eleverne indarbejdet de gode argumenter, de fandt frem til ved rollespillet, i plakaternes budskaber?
  • Vurdering af elevernes valg af illustrationer/fotos til plakaterne. Understøtter de budskabet?
  • Er tal og fakta på plakaterne korrekte – er plakaterne troværdige?
  • Tager plakaternes budskaber og gode råd afsæt i målgruppens virkelighed – er det fx realistisk for bageren at efterkomme et råd om at smide mindre brød ud?